Coronavirus (COVID-19): Actueel beleid Helpling
×
Hoe het werkt Prijzen Help

Door de actuele ontwikkelingen rondom het coronavirus en de maatregelen van het kabinet om ons te beschermen, ziet het leven er voor ons allemaal heel anders uit. COVID-19 treft ons allemaal, waardoor we ons leven, zoals we gewend zijn, praktisch in de wacht hebben gezet.

De gezondheid en het welzijn van huishoudelijke hulpen en klanten zijn erg belangrijk voor ons. Met de veranderende status van COVID-19 willen we iedereen nuttige informatie geven over hoe je jezelf en anderen kunt beschermen tegen een mogelijk risico op infectie.

Op basis van de aanbevelingen van het RIVM hebben we een aantal aanbevelingen samengesteld voor huishoudelijke hulpen en klanten. Wij willen iedereen aanraden om goed contact te houden met elkaar als je vragen hebt over de schoonmaak. Neem contact op via de chat of telefonisch als je twijfels hebt of de schoonmaak door kan gaan wegens bijvoorbeeld gezondheidsklachten.

Hulpen die werken via Helpling doen dat op een zelfstandige manier. Ze werken als particulier direct voor de huishoudens. Zoals je je waarschijnlijk wel kunt voorstellen, worden de huishoudelijke hulpen op het Helpling-platform financieel gezien bijzonder hard getroffen door de huidige situatie. Veel mensen werken vanuit huis en vermijden sociaal contact. Om deze reden worden veel schoonmaak afspraken geannuleerd. Dit betekent voor de hulpen concreet dat ze momenteel niet kunnen werken en daarmee vallen hun inkomsten weg.

De afgelopen dagen hebben meerdere huishoudens contact met ons opgenomen met de vraag hoe ze hun huishoudelijke hulp kunnen ondersteunen, ook wanneer er niet wordt schoongemaakt. Bij Helpling waarderen we de bereidheid van de huishoudens om hun huishoudelijke hulp door te betalen. Wij willen graag benadrukken dat klanten vrij zijn om de hulpen te vragen om alsnog een factuur te versturen, ook als de schoonmaak niet heeft plaatsgevonden. Hiermee zorgen klanten ervoor dat de hulpen die werken via het platform toch nog inkomsten hebben en financieel minder hard worden getroffen.

Nuttige hygiënemaatregelen:

Houd er rekening mee dat dit algemene voorzorgsmaatregelen zijn, klik hier voor meer informatie van het RIVM.

Maatregelen voor Hulpen:

Gebruik wegwerphandschoenen

Indien mogelijk wordt voor extra bescherming aanbevolen om tijdens het schoonmaken wegwerphandschoenen te gebruiken.

Wees transparant over de maatregelen

Een voorbeeld kan zijn dat je vaak vuil water ververst om verspreiding van ziektekiemen te voorkomen of dat je speciale aandacht besteed aan oppervlakken die veel risico lopen zoals deurklinken en lichtschakelaars (gebruik een paar druppels azijn om deze objecten af te vegen).

Maatregelen voor Hulpen en Huishoudens:

Regelmatig handen wassen

Het belangrijkste is dat je je handen regelmatig en grondig wast! Voor je eigen veiligheid raden we je aan om je handen onmiddellijk te wassen wanneer je bij een klant aankomt en voordat je weer vertrekt. Was je handen grondig gedurende minstens 20 seconden en zorg er ook voor dat je ze goed afdroogt.

Blijf op een veilige afstand

Op dit moment moet je voorkomen dat je handen schudt wanneer je anderen begroet. Over het algemeen wordt aanbevolen om een afstand van minimaal 1,5 meter aan te houden.

Hoesten en niezen

Gebruik waar mogelijk papieren wegwerpzakdoekjes als je moet niezen of hoesten en gooi ze op de juiste manier weg. Als dit niet mogelijk is kun je niezen of hoesten in je elleboog. Hoest of nies niet in je handen om infectie van anderen te voorkomen.

Omgaan met bezorgdheid

In deze omstandigheden kunnen klanten zich zorgen maken over het binnenlaten van iemand die ze niet goed kennen en kunnen hulpen zich zorgen maken over het bezoeken van klanten.

Wij raden iedereen aan om openlijk met elkaar te praten over de zorgen. Bespreek de hygiëne maatregelen die genomen worden en wees transparant.

Regeling Dienstverlening aan Huis

De huishoudelijke hulpen werken via de Regeling Dienstverlening aan Huis. Dit betekent dat hulpen op regelmatige basis werkzaamheden verrichten bij mensen thuis. Welke werkzaamheden vallen er nu precies onder de Regeling Dienstverlening aan Huis? Dit zijn de volgende:

  • schoonmaken, wassen, strijken, koken en afwassen;
  • onderhouden van de tuin;
  • uitlaten van de hond;
  • boodschappen doen of ophalen van medicijnen;
  • oppassen op de kinderen;
  • verlenen van zorg, bijvoorbeeld via persoonsgebonden budget (pgb).

Zoals je hierboven leest is het toegestaan om ook andere werkzaamheden rondom het huis te verrichten. Tijdens het gedwongen thuis werken met kinderen in huis, kan het zijn dat de huishoudens andere behoeften hebben waarbij er andere huishoudelijke taken worden gevraagd aan de hulp. Zo kan het zijn dat het huishouden vraagt om op de kinderen te passen, een extra boodschap te halen en het huis schoon te houden zodat de ouders zich kunnen concentreren op het werk. Stem duidelijk met elkaar af wat de verwachtingen zijn en hoe jullie samen ervoor kunnen zorgen dat de situatie voor beide partijen zo aangenaam mogelijk is.

Hoe kun je de huishoudelijke hulp doorbetalen?

De afgelopen dagen hebben meerdere huishoudens contact met ons opgenomen met de vraag hoe ze hun huishoudelijke hulp kunnen ondersteunen, ook wanneer er niet wordt schoongemaakt. Bij Helpling waarderen we de bereidheid van de huishoudens om hun huishoudelijke hulp door te betalen. Wij willen graag benadrukken dat klanten vrij zijn om de hulpen te vragen om alsnog een factuur te versturen, ook als de schoonmaak niet heeft plaatsgevonden. Hiermee zorgen klanten ervoor dat de hulpen die werken via het platform toch nog inkomsten hebben en financieel minder hard worden getroffen.

Heb je vragen of opmerkingen? Onze klantenservice blijft bereikbaar. Je kunt contact met ons opnemen via [email protected] of via 0858888338.

FAQs voor klanten

Komt mijn hulp nog bij mij schoonmaken?

Het Helpling platform is nog gewoon actief, ook ten tijde van de Corona Pandemie. Je kunt nog een hulp over de vloer krijgen, wel raden wij aan om de 1,5m afstand aan te houden. Wij raden aan om contact op te nemem met je hulp om te bespreken of de schoonmaak door kan gaan. Je kan gemakkelijk chatten met je hulp via de app of in je account. Mocht je er niet uit komen dan kan je altijd contact met ons opnemen. Heb je klachten of symptomen? Dan raden wij je aan om je hulp niet bij je in de buurt te laten komen.

Hoe neem ik contact op met mijn hulp?

Via je account of de Helpling app kun je gemakkelijk contact opnemen met je hulp door middel van de chat functie. Mocht je hulp niet reageren laat het ons dan weten, dan proberen wij ook contact te leggen.

Hoe kan ik één of meerdere afspraken annuleren?

Als je een losse afspraak wilt annuleren dan kan je dit in je account of in de app doen. Klik na het inloggen op de app in je account in het overzicht op "beheren". Hier kun je ervoor kiezen om één of meerdere losse afspraken te annuleren. Je kunt ervoor kiezen om je hulp ondanks de annulering toch te voorzien van een financiële bijdrage, hier houdt Helpling geen commissie op in. Het bedrag gaat direct naar je hulp. Wil je de gehele boeking annuleren? Klik dan bij de "beheren" pagina onderaan op "gehele boeking annuleren".

Ik wil na deze pandemie weer verder met mijn hulp, kan dat?

Als je later weer verder wil met je hulp, raden wij je aan om losse afspraken te annuleren in plaats van de gehele boeking. Je kunt zoveel losse afspraken annuleren als je wil, maar op deze manier blijft de relatie tussen jou en je hulp in stand. Wil je wel de gehele boeking annuleren en daarna verder met je hulp? Ook dan kun je je hulp een direct verzoek sturen. Let wel: jouw hulp beslist zelf of hij dat verzoek zal accepteren of weigeren. Er bestaat dus een kans dat je hulp tegen die tijd niet meer kan accepteren.

FAQs voor huishoudelijke hulpen

Kan ik nog naar mijn boekingen?

Het Helpling platform is nog gewoon actief, ook ten tijde van de Corona pandemie. Je kunt nog schoonmaken bij jouw klanten. Wel raden we je aan om de 1,5m afstand aan te houden. Daarnaast raden wij je aan om contact op te nemen met je klant wat betreft de schoonmaak in deze roerige tijd. Je kunt gemakkelijk contact opnemen met de huishoudens waarvoor je werkt via de chatfunctie in je account.

Ik ben ziek of ik heb klachten, wat moet ik doen??

De richtlijnen van het RIVM zijn als volgt: "Als u kucht, hoest en/of verkouden bent, gold al: blijf thuis. Krijgt u daar ook koorts bij, dan moet vanaf nu iedereen in het huishouden thuisblijven." Wij raden je aan om hier contact met je klanten over te hebben als dit het geval is.

Hoe neem ik contact op met mijn klant?

Je kan contact opnemen met jouw klant via de Helpling chat of telefonisch. Dit kan je terugvinden in jouw account onder "meer", "klanten". Vervolgens kan je klikken op de klant waar je contact mee op wilt nemen.

Als ik wil annuleren hoe moet ik dat doen?

Als je wilt annuleren raden wij je aan om eerst contact op te nemen met de klant die je wilt afzeggen. Zij kunnen de afspraken voor je afzeggen, of je kan contact opnemen met Helpling om de afspraken te annuleren.

Krijg ik van Helpling betaald als ik niet kan werken?

Nee, dit is niet mogelijk. Helpling is niet jouw werkgever, de klanten waar je voor werkt zijn jouw werkgever. Wij snappen dat dit hele onzekere tijden zijn, maar zijn zelf niet in de positie om financiële ondersteuning te bieden. We hebben het echter wel mogelijk gemaakt dat klanten jou betalen, zelfs als de afspraken niet doorgaan. Hierover betalen de klanten ook geen commissie.